Voorkom verzuim en verloop
met een externe vertrouwenspersoon

Wil je verzuim en verloop voorkomen? Denk dan ook eens aan het inhuren van een externe vertrouwenspersoon. Die helpt je een veilige werkomgeving te creeren zonder pesterijen, discriminatie of (seksuele) intimidatie. Ongewenst gedrag komt vaker voor dan je denkt en je kunt er maar beter een antwoord op hebben. Is de sociale veiligheid bij jou al op orde? Dan helpt een externe vertrouwenspersoon je om dat zo te houden.

Intimidatie op de werkvloer komt veel voor

Veel werkgevers denken dat het allemaal wel meevalt met intimidatie op de werkvloer. Dat is begrijpelijk, want het is een onderwerp waar niemand graag een boekje over opendoet. We horen de verhalen dus niet zo snel. Maar de cijfers spreken voor zich. Volgens onderzoek van TNO heeft een miljoen Nederlanders dagelijks te maken met een onveilige werkomgeving, zo is te lezen in de Nationale Enquete Arbeidsomstandigheden (NEA). Je kunt je voorstellen dat pestgedrag of een seksistische benadering invloed hebben op het functioneren van de persoon in kwestie. Of zelfs van een team of afdeling. Het goede nieuws is dat er iets aan te doen is. Bij tijdig ingrijpen kunnen problemen opgelost worden en relaties hersteld. Bijvoorbeeld met de hulp van een vertrouwenspersoon.

Wat doet een vertrouwenspersoon?

Een vertrouwenspersoon zorgt ervoor dat medewerkers hun verhaal kwijt kunnen als ze een probleem ervaren met een collega of leidinggevende. De vertrouwenspersoon begeleidt de werknemer bij het vinden van oplossingen. Daarnaast geeft de vertrouwenspersoon gevraagd en ongevraagd advies aan het management. Ook is hij of zij goed zichtbaar in de organisatie, zodat iedereen weet dat de vertrouwenspersoon er is als dat nodig mocht zijn.

Wat is het verschil tussen een interne en
een externe vertrouwenspersoon?

 

Waar kunnen we je mee helpen?

  • Effectief in preventie & herstel
  • Vandaag bellen, morgen beginnen!
  • Duurzame resultaten

De meeste organisaties hebben zowel een interne als een externe vertrouwenspersoon. In de ideale situatie wisselen zij voortdurend informatie uit en werken ze nauw samen. Dit zijn de belangrijkste verschillen tussen een interne en een externe vertrouwenspersoon:

Een interne vertrouwenspersoon

Een externe
vertrouwenspersoon

De voordelen van een externe vertrouwenspersoon

  1. Je voorkomt verzuim en verloop, omdat werknemers professioneel worden opgevangen als er problemen zijn.
  2. Je werkt preventief: de externe vertrouwenspersoon ziet wat er beter kan in jouw bedrijf en geeft daarover gevraagd en ongevraagd advies.
  3. Je voorkomt dat situaties escaleren, omdat er altijd een plek is waar werknemers terecht kunnen.
  4. Je bent ervan verzekerd dat de vertrouwenstaak professioneel wordt uitgevoerd.
  5. Je geeft een duidelijk signaal: wij maken ons hard voor een sociaal veilige werkomgeving. Je medewerkers zien dat je sociale veiligheid op de werkvloer serieus neemt.

Hoe huur ik een externe vertrouwenspersoon in?

Stap 1: vraag een vrijblijvend kennismakingsgesprek aan.
Stap 2: neem bij interesse samen de verwachtingen door.
Stap 3: vraag een offerte aan (abonnement in combinatie met tarief per consult).
Stap 4: bekijk of bespreek de offerte en keur hem goed.
Stap 5: profiteer direct daarna van de voordelen die de externe vertrouwenspersoon je biedt! 

Veelgestelde vragen 

Er zijn meerdere redenen om een externe vertrouwenspersoon in te huren:
1. Je voorkomt verzuim en verloop, omdat werknemers professioneel worden opgevangen als er problemen zijn.
2. Je werkt preventief: de externe vertrouwenspersoon ziet wat er beter kan in jouw bedrijf en geeft daarover gevraagd en ongevraagd advies.
3. Je voorkomt dat situaties escaleren, omdat er altijd een plek is waar werknemers terecht kunnen.
4. Je bent ervan verzekerd dat de vertrouwenstaak professioneel wordt uitgevoerd.
5. Je geeft een duidelijk signaal: wij maken ons hard voor een sociaal veilige werkomgeving. Je medewerkers zien dat je sociale veiligheid op de werkvloer serieus neemt.
6. Je geeft op een praktische manier handen en voeten aan goed werkgeverschap.
7. Je bent voorbereid op de de wettelijke verplichting die er waarschijnlijk in 2022 komt.

Een externe vertrouwenspersoon inschakelen is nog niet verplicht. Er is wel wetgeving in de maak, die waarschijnlijk in 2022 ingaat.

Het is goed om te weten dat de MindSign vertrouwenspersoon gecertificeerd is bij de Landelijke vereniging voor vertrouwenspersonen (LVVV).

Inhoudelijk doen we hetzelfde werk als andere vertrouwenspersonen. Het voordeel van een MindSign vertrouwenspersoon is dat de lijnen kort zijn en dat we een persoonlijke, menselijke aanpak hanteren, net als bij onze andere diensten.

Als je voor een externe vertrouwenspersoon van MindSign kiest, kun je je complete verzuimbeleid in één hand houden, van preventie tot herstel. Je bent van harte welkom!

Sociale veiligheid op de werkvloer vergroten 

Het inhuren van een externe vertrouwenspersoon is een belangrijke stap op weg naar een veilige werkomgeving. Maar er is meer mogelijk. Lees hier over andere maatregelen om de sociale veiligheid op de werkvloer te vergroten, zoals het opstellen van een actueel RI&E, PSA beleid, gedragscode en klachtenprocedure. De MindSign vertrouwenspersoon kan je adviseren over al deze onderwerpen op het gebied van verzuimpreventie. Zodat jij lekker kunt blijven werken met je complete team.

Hoe gaan wij om met COVID-19?